Basistraining  Filosoferen met kinderen                    Primair onderwijs

 

Kinderen zijn nieuwsgierig. Ze willen alles weten. Ze willen denken. Daar genieten ze van. Eigenlijk zijn het filosofen in de dop. Kunnen dieren denken? Kan iets wat mooi is ook lelijk zijn? Zijn witte vogels mooier dan zwarte? Door samen te filosoferen wordt de vertrouwde wereld op zijn kop gezet en het denkvermogen ontwikkeld. Alles mag gezegd worden, als je maar kunt uitleggen waarom je iets vindt. Kinderen worden daar slimmer, creatiever en wijzer van. Het abstracte denken wordt gestimuleerd, maar ook het empathisch vermogen. Kinderen worden beter in taal, kunnen beter verwoorden wat ze (echt) bedoelen. De spreekvaardigheid neemt toe. Kinderen nemen meer initiatief en participeren beter in de groep. Doordat de dialoog op een goede manier wordt gestimuleerd en standpunten worden onderzocht, worden ze sociaal vaardiger en zijn ze in staat actief te luisteren naar anderen. Goede vragen stellen hoort daarbij. In verwondering ergens bij stilstaan. Inzien hoe bijzonder de wereld is. Omgaan met diversiteit, met verschillen in cultuur, geloof, afkomst en talent. Kinderen beseffen de waarde van gelijkheid, verantwoordelijkheid en democratie. Filosoferen geeft een gevoel van eigenwaarde, van erbij horen. Het is leuk. Kinderen beleven er intens plezier aan en het verhoogt de sfeer in de klas.

  • In-company training van negen dagdelen.
  • Data  in overleg.
  • Bedoeld voor leerkrachten werkzaam in het primair onderwijs.
  • Voor het volgen van deze training is geen specifieke voorkennis vereist.

Je leert in deze training de basiscompetenties van het filosoferen met kinderen. Na deze training ben je voldoende uitgerust om filosofische gesprekken met kinderen te begeleiden en zo samen de eerste filosofische ervaringen op te doen.

De groepsgrootte varieert van minimaal 8 tot maximaal 16 leerkrachten. Zo krijgt iedere leerkracht voldoende aandacht en is er extra oefenmogelijkheid om het maximale uit de training te halen.

Korte beschrijving: tijdens de bijeenkomsten wordt theoretische basisinformatie aangereikt. Ook worden, zeer praktijkgericht, basiscompetenties geleerd van het filosoferen met kinderen. Denk o.a. aan vraag- en gesprekstechniek, aan denkvaardigheden, het maken van onderzoeksplannen en het voeren van filosofische gesprekken. De oefenmomenten worden gevolgd door uitgebreide feedback.

De training is zeer praktijkgericht en interactief en het geleerde kan vrijwel onmiddellijk in de eigen onderwijspraktijk worden toegepast.

Interesse?

Neem contact op voor meer informatie. Klik hier.