Basistraining Filosoferen met jongeren     Voortgezet onderwijs

 

Jongeren zijn nieuwsgierig. Ze willen alles weten. Ze willen denken. Daar genieten ze van. Eigenlijk zijn het filosofen in de dop. Door samen te filosoferen wordt de vertrouwde wereld op zijn kop gezet en het denkvermogen ontwikkeld. Alles mag gezegd worden, als je maar kunt uitleggen waarom je iets vindt. Jongeren worden daar slimmer, creatiever en wijzer van. Het abstracte denken wordt gestimuleerd, maar ook het empathisch vermogen. Jongeren worden beter in taal, kunnen beter verwoorden wat ze (echt) bedoelen. De spreekvaardigheid neemt toe. Jongeren nemen meer initiatief en participeren beter in de groep. Doordat de dialoog op een goede manier wordt gestimuleerd en standpunten worden onderzocht, worden ze sociaal vaardiger en zijn ze in staat actief te luisteren naar anderen. Goede vragen stellen hoort daarbij. In verwondering ergens bij stilstaan. Inzien hoe bijzonder de wereld is. Omgaan met diversiteit, met verschillen in cultuur, geloof, afkomst en talent. Jongeren beseffen de waarde van gelijkheid, verantwoordelijkheid en democratie. Filosoferen geeft een gevoel van eigenwaarde, van erbij horen. Het is leuk. Jongeren beleven er intens plezier aan.

 

  • In-company training van negen dagdelen.
  • Data  in overleg.
  • Bedoeld voor docenten werkzaam in het voortgezet onderwijs.
  • Voor het volgen van deze training is geen specifieke voorkennis vereist.

 

Je leert in deze training de basiscompetenties van het filosoferen met jongeren. Na deze training ben je voldoende uitgerust om filosofische gesprekken met jongeren te begeleiden en zo samen de eerste filosofische ervaringen op te doen.

De groepsgrootte varieert van minimaal 8 tot maximaal 16 docenten. Zo krijgt iedere docent voldoende aandacht en is er extra oefenmogelijkheid om het maximale uit de training te halen.

Korte beschrijving: tijdens de bijeenkomsten wordt theoretische basisinformatie aangereikt. Ook worden, zeer praktijkgericht, basiscompetenties geleerd van het filosoferen met jongeren. Denk o.a. aan vraag- en gesprekstechniek, aan denkvaardigheden, het maken van onderzoeksplannen en het voeren van filosofische gesprekken. De oefenmomenten worden gevolgd door uitgebreide feedback.

De training is zeer praktijkgericht en interactief en het geleerde kan vrijwel onmiddellijk in de eigen onderwijspraktijk worden toegepast.

 

Interesse?

Neem contact op voor meer informatie. Klik hier.